W analizie finansowej chodzi o komunikację!

Analiza finansowa jest punktem stycznym, dzięki któremu rachunkowość komunikuje wiedzę o organizacji na potrzeby zarządzania. Dzięki temu szkoleniu znajdziesz wspólny język z księgowym oraz będziesz potrafił zaprezentować wyniki w sposób zrozumiały dla zarządu.

Analiza finansowa – warsztat case study

kalkulacja-kosztow

Kontakt

Marta Elimer
marta.elimer@akademiacontrollingu.pl

Tel. + 48 61 852 33 53
Fax. + 48 61 666 03 63

zorganizuj szkolenie

Trener / trenerzy

dr Andrzej Niemiec,
Trener, Praktyk - controlling i finanse
pobierz katalog pdf

Opis

Adresatami szkolenia są właściciele firm, członkowie zarządu, którzy poszukują nowych narzędzi pomocnych w podejmowaniu decyzji oraz efektywnym zarządzaniu kapitałem, menedżerowie zarządzających działami lub zespołami, którzy poszukują szerszego spojrzenia na biznes, osoby bez formalnego wykształcenia finansowego (m.in. specjaliści innych dziedzin, np. inżynierowie), a także księgowi i finansiści chcący wzmocnić swoje kompetencje analityczne.

Zdobyta wiedza i umiejętności

  • Wiedza o narzędziach analizy finansowej (ujęcie kontrolingowe: „oblicz – zaobserwuj odchylenie – podejmij działania usprawniające”).
  • Umiejętności zbierania, uporządkowania i przetwarzania danych.
  • Umiejętność dostrzegania zależności ekonomicznych pomiędzy wielkościami finansowymi.
  • Umiejętność określania silnych i słabych stron przedsiębiorstwa.
  • Umiejętność doboru działań usprawniających.
  • Umiejętność prezentacji wyników analizy w formie wypowiedzi.
  • Umiejętność komunikacji wyników analizy w formie raportu.

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z problematyką analizy finansowej w przedsiębiorstwie.

Szkolenie obejmuje krótkie zapoznanie uczestników z narzędziami analizy finansowej w przedsiębiorstwie oraz z ich zastosowaniem zgodnym z filozofią kontrolingu „oblicz – zaobserwuj odchylenie – podejmij działania usprawniające”.

Uczestnicy szkolenia w trakcie rozwiązywania kolejnych studiów przypadku będą nabierać umiejętności zbierania, uporządkowania i przetwarzania danych dotyczących poszczególnych obszarów działalności przedsiębiorstwa i jego otoczenia, rozpatrywania zjawiska we wzajemnych powiązaniach i uwarunkowaniach.

Celem każdego case’u jest precyzyjne określenie silnych i słabych stron przedsiębiorstwa i możliwych działań usprawniających w wybranym obszarze funkcjonowania podmiotu.

Uczestnicy kursu dowiedzą się jak analizować i prezentować wyniki analiz w formie wypowiedzi lub w formie raportów.

1. Opis narzędzi analizy finansowej

  • Podstawowe dane finansowe
  • Główne wskaźniki finansowe przedsiębiorstwa
  • Podstawy interpretacji i wnioskowania
  • Analiza odchyleń: w czasie, z planem i pomiędzy firmami

2. Sprzedaż i jej rentowność

  • Case study 1 – Jak podmiot tworzy zysk, czyli od klienta do zysku.

3. Rentowność kapitałów własnych i jej źródła

  • Case study 2 – Źródła rentowności przedsiębiorstwa, czyli jak działa model biznesu.

4. Sprawność działania

  • Case study 3 – Jak można się przekonać, czy spłata należności następuje szybciej, czy wolniej niż u konkurencji.

5. Poziom długu i wypłacalność przedsiębiorstwa

  • Case study 4 – Dlaczego i kiedy podmiot nie jest w stanie spłacać zobowiązań.

6. Płynność finansowa

  • Case study 5 – Jak ocenić kiedy podmiot nie jest w stanie regulować bieżących zobowiązań.

7. Prezentacja wyników analizy

  • w formie raportu (jednostronnicowego)
  • w postaci prezentacji

Dr Andrzej Niemiec

Pracownik Katedry Controllingu, Analizy Finansowej i Wyceny na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Wieloletni pracownik, absolwent i przyjaciel Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego. Sekretarz Komisji ds. Analizy Finansowej Rady Naukowej SKwP, Członek Towarzystwa Naukowego Organizacji i Kierownictwa Oddziału Wojewódzkiego w Szczecinie.

Wykładowca prowadzący zajęcia na studiach MBA i podyplomowych z zakresu controllingu, analizy finansowej i wykorzystania sprawozdań finansowych.

Wybrane publikacje:

  • Sprawozdania finansowe i ich analiza SKwP, Warszawa 2015 (wsp. autor W. Gos, M. Janowicz, P. Mućko, W. Skoczylas, P. Waśniewski),
  • Analiza wskaźnikowa przy controllingu finansowym, Rachunkowość 2013, nr 2, s. 20-34,
  • Sztuka dobrej prezentacji sprawozdania finansowego, Zamknięcie roku 2013, Warszawa: Rachunkowość Sp. z o.o., 2013, s. 364-373 (wsp. autor Skoczylas Wanda, Soboń Magdalena),
  • Struktura i treść sprawozdania finansowego, w: Analiza sprawozdawczości finansowej przedsiębiorstwa [Red. Wanda Skoczylas], SKwP, Warszawa 2009, s. 39-66.

Zorganizuj szkolenie - wyślij formularz