Badania przeprowadzone na grupie polskich przedsiębiorstw oraz praktyka dowodzi, iż w wielu przypadkach koszty zapasów stanowić mogą do 30% wartości produktów. Dlatego efektywna redukcja poziomu zapasu, jego optymalizacja, a później skuteczne nim zarządzanie stanowią klucz do zapewnienia konkurencyjności na rynku.

Zarządzanie zapasami

Kontakt

Marta Elimer
marta.elimer@akademiacontrollingu.pl

Tel. + 48 61 852 33 53
Fax. + 48 61 666 03 63

zorganizuj szkolenie

Trener / trenerzy

pobierz katalog pdf

Opis

Obecnie w Polsce wiele przedsiębiorstw boryka się z problemami wynikającymi ze wzrostu kosztów oraz nasilającej się konkurencji krajowej i zagranicznej.

Dlatego z coraz większą uwagą zaczyna przeglądać się zagadnieniom związanym z efektywnym zarządzaniem zapasami oraz z metodami ich redukcji.

Badania przeprowadzone na grupie polskich przedsiębiorstw oraz praktyka dowodzi bowiem, iż w wielu przypadkach koszty te stanowić mogą do 30% wartości produktów. Dlatego efektywna redukcja poziomu zapasu, jego optymalizacja, a później skuteczne nim zarządzanie stanowią klucz do zapewnienia konkurencyjności na rynku.

Szkolenie skierowane jest do:

  • menedżerów średniego i wyższego szczebla
  • specjalistów zajmujących się zapasami, logistyką i zaopatrzeniem oraz sprzedażą w przedsiębiorstwach

Poza częścią merytoryczną prowadzoną w postaci warsztatów, w trakcie szkolenia wykorzystuje się szereg przypadków symulacyjnych.

Każdy z podpunktów szkolenia jest ilustrowany stosownym casem (przypadkiem). Uczestnicy na tej podstawie mogą, pod kontrolą trenera, przeprowadzić symulację rozwiązania określonego problemu związanego z gospodarką zapasami.

W takcie szkolenia wykorzystuje się grę decyzyjną, podczas której uczestnicy mogą sami we własnym zakresie przeprowadzić symulację podstawowych decyzji w zakresie kosztów zapasów, a także poziomu obsługi klienta. Na tej podstawie, po zakończeniu gry omówione są wnioski z przeprowadzonej symulacji.

Wszystkie zagadnienia są wzbogacone przykładami z rzeczywistych firm polskich i zagranicznych.

Celem szkolenia jest:

  • Stworzenie podstaw do podejmowania decyzji w zakresie sterowania zapasami
  • Określenie zadań i odpowiedzialności poszczególnych osób funkcyjnych
  • Określenie rodzajów popytu oraz ich wpływ na wielkość zapasów
  • Wykorzystanie metod prognozowania do obliczenia wielkości zapasów w różnych okresach czasowych
  • Określenie parametrów i normatywów planowania zapasów w przedsiębiorstwie
  • Określenie i analiza metod zarządzania zapasami
  • Określenie wpływu miejsc składowania na wielkość i charakter zapasów
  • Zastosowanie standardów obsługi klienta w modelowaniu i zarządzaniu zapasami w przedsiębiorstwie

Zarządzanie zapasami

Program:

DZIEŃ I (10:00 – 17:00)

1. Dlaczego utrzymuje się zapasy ?

  • klasyfikacja zapasów z przypisaniem funkcji poszczególnym grupom
  • identyfikacja i analiza potrzeb i oczekiwań klienta wewnętrznego i zewnętrznego – czemu służą zapasy
  • określenie przyczyn utrzymywania zapasów za pomocą analizy retrospektywnej i drzewa zależności
  • określanie źródeł i zakresu informacji o zapasach w przedsiębiorstwie

2. Ile kosztują nas zapasów ?

  • analiza i algorytm obliczania kosztów tworzenia zapasów
  • analiza i algorytm obliczania kosztów utrzymania zapasów
  • analiza i algorytm obliczania kosztów braku zapasów

3. Jak poznać istotę i przeprowadzić analizę popytu:

  •  sposoby charakterystyki rozkładu popytu
  •  rozpoznawanie rodzaju rozkładu popytu
  • identyfikacja trendu popytu
  • identyfikacja anomalii popytu
  • analiza sezonowości popytu
  • analiza zmian popytu w czasie

4. Jak grupować zapasy i co można w ten sposób uzyskać:

  • grupowanie zapasów wg ABC
  • grupowanie zapasów wg XYZ

5. Wpływ struktury asortymentu na politykę zapasów

DZIEŃ II (09:00 – 15:00)

6. Jak prognozować popyt:

  • budowanie szeregów czasowych
  • metody prognozowania krótkoterminowego
  • wyznaczanie wskaźników sezonowości

7. Przeprowadzanie prognozowania przyczynowo-skutkowego

8. Przeprowadzanie weryfikacji prognoz – szacowanie błędów prognozy

9. Kryteria i metody określania wielkości dostaw

10. Zastosowanie modelu poziomu zamawiania

11. Zastosowanie modelu cyklu zamawiania

12. Zapas bezpieczeństwa w wyznaczaniu poziomu obsługi klienta:

  • określanie wyznaczników wymaganego poziomu obsługi klienta
  • ustalanie poziomu zapasu bezpieczeństwa
  • poszukiwanie możliwości i sposobów obniżania poziomu zapasu bezpieczeństw

13. Symulacja – zarządzanie zapasami w warunkach zmiennego popytu – ćwiczenie

Zorganizuj szkolenie - wyślij formularz