ACBP - program dyplomowy dla controllerów i finansistów – dowiedz się więcej!

Prawo pracy dla menedżerów finansowych i controllerów – 1 dzień

Opis

Efektywne zarządzanie zespołem pracowników wymaga od menadżera praktycznej znajomości przepisów prawa pracy.

Już w trakcie pierwszej rozmowy rekrutacyjnej z kandydatem do pracy menadżer rozpoczyna stosowanie przepisów prawa pracy. W okresie zatrudnienia pracownika musi zaś stawić czoło takim zagadnieniom jak organizacja czasu pracy, premiowanie lub degradacja pracowników, ustalenie obiektywnych kryteriów oceny pracowniczej, udzielanie urlopów od pracy, nakładanie kar porządkowych, a także często podjęciu tej najtrudniejszej decyzji – o rozstaniu z pracownikiem (od przygotowania dokumentu wypowiedzenia, po udział w spotkaniu z pracownikiem).

Istotą szkolenia jest przedstawienie menadżerom narzędzi i rozwiązań prawnych umożliwiających im zarządzanie zespołem pracowników w sposób sprawny, uwzględniający cele zespołowe oraz potrzeby organizacji.

Szkolenie jest adresowane do osób zarządzających zespołem pracowników (niezależnie od wielkości zespołu pracowników, jak i samej organizacji), w szczególności dla:

  • Dyrektorów Finansowych (CFO)
  • Dyrektorów / Kierowników / Liderów Controllingu
  • Kierowników Działu Analiz
  • Głównych Księgowych

Udział w szkoleniu z Prawa pracy dla menadżerów umożliwi menadżerowi nabycie praktycznej wiedzy i umiejętności związanych ze stosowaniem prawa pracy w jego bieżącej pracy związanej
z zarządzaniem pracownikami.

Znajomość narzędzi prawnych ułatwi menadżerowi organizowanie pracy pracowników oraz wpłynie pozytywnie na szybkość i efektywność podejmowanych przez niego decyzji
w sprawach pracowniczych.

Przygotowanie się w czasie szkolenia na trudne i niespodziewane problemy prawne związane z pracownikami zaoszczędzi menadżerowi czas w pracy przeznaczony na analizę problemu oraz zredukuje stres związany z konfrontacją z pracownikiem w sytuacjach konfliktowych w pracy.

Wiedza nabyta podczas szkolenia przyczyni się do ograniczenia ryzyka ewentualnych sporów sądowych z pracownikiem.

Celem szkolenia jest nabycie wyłącznie praktycznej wiedzy i umiejętności związanych
ze stosowaniem prawa pracy.

 Należy przypomnieć, że:

„Kto mówi językiem niezrozumiałym dla nikogo poza nim, nie mówi w ogóle. Mówić, to mówić do kogoś” (Hans Georg Gadamer).

Język przepisów, a zwłaszcza język jakim posługują się prawnicy jest bardzo często niejasny
i powoduje mętlik w głowie osób, które w swojej codziennej pracy mają styczność z zagadnieniami związanymi z szeroko pojętym prawem pracy.

Tym samym, celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom szkolenia wiedzy dotyczącej przepisów prawa pracy w przystępny i ciekawy sposób.

Szkolenie ma charakter dynamiczny i jest skonstruowane tak, aby angażować uwagę uczestników, zachęcać ich do wymiany spostrzeżeń oraz pomysłów rozwiązań dotyczących przedstawianych przez trenera problemów prawnych (warsztaty, liczne ćwiczenia, scenki sytuacyjne i analiza tzw. case study etc.). W rezultacie  uczestnicy szkolenia nabywają umiejętność radzenia sobie z takimi zagadnieniami w ich codziennej pracy.

  1. Wstęp do prawa pracy:

    a. definicja stosunku pracy – art. 22 Kodeksu pracy
    b. pojęcie „podporządkowania” (kierownictwo pracodawcy)
    c. pojęcie „podporządkowania autonomicznego”

  2. Umowa o pracę, a umowy cywilnoprawne

    a. treść i forma umowy o pracę
    b. umowa o pracę, a umowa o dzieło
    c. umowa o pracę, a umowa zlecenie

  3. Rodzaje umów o pracę

    a. katalog umów o pracę
    b. umowa na okres próbny – problemy praktyczne
    c. umowa na czas określony – limit czasu trwania i liczby umów
    d. umowa na czas nieokreślony

  4. Nawiązywanie stosunku pracy

    a. zakres danych osobowych żądanych od kandydata do pracy
    b. przebieg rozmowy kwalifikacyjnej – pytania niedozwolone
    c. tzw. background screening – zakres dopuszczalności
    d. umowa przedwstępna w prawie pracy oraz list intencyjny – problemy praktyczne

  5. Czas pracy

    a. podstawowe pojęcia (w tym pojęcie czasu pracy, doby pracowniczej, ewidencji czasu pracy)
    b. podstawowe systemy czasu pracy i okresy rozliczeniowe (krótka charakterystyka);
    c. godziny nadliczbowe (polecenie pracy w godzinach, rekompensata czasu pracy w godzinach nadliczbowych – czas wolny vs. wynagrodzenie z dodatkiem),
    d. przerwy od pracy,
    e. odpracowanie zwolnienia pracownika udzielonego w celu załatwienia spraw osobistych”, okresy rozliczeniowe,
    f. praca zmianowa,
    g. „ruchomy czas pracy” – zasady wprowadzenia
    h. zwolnienia od pracy i nieobecność w pracy

  6. Podróże służbowe – problemy praktyczne

  7. Monitoring pracy pracowników – prawne ramy działania pracodawcy, w tym w świetle RODO

  8. Odpowiedzialność porządkowa

    a. katalog kar porządkowych
    b. tryb nakładania kar porządkowych

  9. Odpowiedzialność materialna

    a. zasady i limity odpowiedzialności pracownika za szkodę wyrządzoną w mieniu pracodawcy; mieniu podmiotu trzeciego; w mieniu powierzonym.

  10. Działalność konkurencyjna pracownika

    b. pojęcie działalności „konkurencyjnej”
    c. umowa o zakazie konkurencji w czasie trwania i po ustaniu stosunku pracy

  11. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracowników

    a. tzw. umowa lojalnościowa
    b. zwrot kosztów podnoszenia kwalifikacji przez pracownika

  12. Rozwiązanie stosunku pracy z inicjatywy Pracodawcy

    a. porozumienie stron
    b. wypowiedzenie umowy o pracę – forma oraz treść uzasadnienia
    c. „dyscyplinarka”
    d. rozwiązanie bez wypowiedzenia bez winy pracownika (długie L4);
    e. likwidacja stanowiska pracy;
    f. Pracowniczy Plan Naprawczy – najczęstsze błędy

  13. Urlopy wypoczynkowe

    a. tzw. urlop na żądanie
    b. odwołanie/przerwanie/przesunięcie urlopu, a zwrot kosztów pracownikowi

  14. Uprawnienia związane z rodzicielstwem – w kontekście efektywnej organizacji pracy przez menadżera