Prognozowanie sprzedaży produktów i usług – szkolenie online

Kontakt

Marta Elimer
marta.elimer@akademiacontrollingu.pl

Tel. + 48 61 852 33 53
Fax. + 48 61 666 03 63

zorganizuj szkolenie

Trener / trenerzy

Adam Łazarski, DBA(PhD), MBA,
Ekspert w zakresie produkcji i logistyki
pobierz katalog pdf

Opis

Kopia AKTUALNE SZKOLENIA AC LI (5)

Celem szkolenia jest opanowanie i przećwiczenie przez uczestników ilościowych i jakościowych metod tworzenia prognoz, planów sprzedaży oraz umożliwienie uczestnikom skutecznej redukcji błędu prognozy, maksymalizacji poziomu obsługi klienta i minimalizacji powiązanych kosztów logistycznych.

W monitorowaniu procesu prognozowania nadrzędnym celem jest zrozumienie kluczowych wskaźników używanych do oceny jakości pracy. Metody prognozowania omawiane są na przykładach stosowanych w firmach praktyk, jak i koordynacji prac w ramach łańcuchów dostaw.

Promowane w trakcie szkolenia online metody, oparte są o przykłady z praktyki pracy, kalkulacje wykonywane w software, jak i metody promowane przez ASCM®.

Metody pracy:

  • podstawowa komunikacja w wirtualnej sali szkoleniowej przebiega z wykorzystaniem narzędzia Zoom; przed zajęciami przekazany jest uczestnikom numer umożliwiający zalogowanie się przez przeglądarkę internetową lub przez darmowy software Zoom,
  • materiały szkoleniowe zostają przekazane przed zajęciami w formacie plików pdf,
  • ćwiczenia realizowane są również z użyciem Ms Excel – pliki używane do ćwiczeń przekazywane są systematycznie w trakcie zajęć do wglądu/edycji uczestnikom,
  • warsztaty wykonywane są również przy wsparciu narzędzi z dedykowanych portali internetowych,
  • wszelkie opracowania/wizualizacje wykonywane w trakcie trwania szkolenia zostają zdigitalizowane i są dostępne do pobrania z sieci po zakończeniu zajęć.

Czas trwania

3 spotkania online po 4 godziny (3 dni po 4 godziny).

Każdego dnia po drugiej godzinie realizowana jest jedna główna przerwa techniczna, trwająca 15 minut.

Korzyści dla uczestników:

  • poznanie dobrych praktyk zastosowania narzędzi prognozowania,
  • zastosowanie wskaźników monitorujących na bieżąco jakość procesu prognozowania – również użycie waterfall diagram,
  • przyswojenie step-by-step praktycznych przykładów redukcji błędu prognozy,
  • przełożenie wniosków co do błędu prognozy na zarządzanie wskaźnikiem poziomu obsługi klienta,
  • podniesienie poziomu satysfakcji klienta i redukcja błędnego poziomu zapasów,
  • opanowanie ilościowych i jakościowych metod prognozowania i planowania sprzedaży,
  • nabycie umiejętności koordynacji pracy między wydziałami w ramach SOP (planowanie operacji i sprzedaży),
  • uzyskanie funkcjonalnego dashboard dla oceny stopnia spełniania celów postawionych przed działem planowania,
  • redukcja poziomu konfliktów między działami,
  • zapoznanie się z możliwościami dedykowanego do prognozowania software,
  • integracja danych z POS’ów (punkty sprzedaży) poprzez DRP (planowania potrzeb dystrybucji),
  • zrozumienie korzyści wynikających w rozwoju współpracy w łańcuchu dostaw np. CPFR (współpraca w planowaniu, prognozowani i uzupełnianiu zapasów).

Dzień 1/3

  1. Wprowadzenie do zasad zarządzania przepływem informacji:
    • „logistyczny umysł”,
    • spójne i rozbieżne cele wewnątrz i na zewnątrz firmy,
    • prognoza sprzedaży, etapy pracy w ramach procesu obsługi klienta.
  2. Całościowy proces prognozowania w ramach SOP (planowanie operacji i sprzedaży):
    • strategia obsługi klienta MTS, MTO, ATO , … a rola prognozowania,
    • pozycje/grupy asortymentowe SKU (magazynowe, usługi) adresowane przez prognozy,
    • cztery strategie łączenia prognoz z planami – silne i słabe strony,
    • obiektywne przyczyny dla realizacji prognozowania – „świat” Pull i Push,
    • techniki ilościowe i jakościowe.
  3. Analiza jakościowa w prognozowaniu:
    • dlaczego analiza ilościowa sama w sobie nie jest wystarczająca,
    • kiedy krytycznym jest stosowanie analizy jakościowej,
    • analiza jakościowa – metody heurystyczne.
  4. Omówienie wybranych metod analizy ilościowej w prognozowaniu (przykłady)

Dzień 2/3

  1. Beer Game (Gra Piwna) – symulacja pracy poszczególnych podmiotów łańcucha logistycznego dla uzyskania maksymalnego poziomu trafności prognozy i satysfakcja klienta przy jednocześnie najmniejszym błędnym poziomie zapasu. Użycie w prognozowaniu analizy ilościowej i jakościowej.
  2. Omówienie wyników warsztatu Beer Game:
    • konsekwencje brak identyfikacji popytu niezależnego i zależnego,
    • występowanie efektu Forestera, czyli tzw. efektu bicza w praktyce prognozowania,
    • skutki dla przedsiębiorstwa, jak i dla całego łańcucha logistycznego,
    • sposoby ograniczania efektu Forestera.
  3. Metody ilościowe – obliczenia:
    • zasady pracy z modelami matematycznymi np. identyfikacja i obsługa błędu,
    • określenie zakresu i analiza danych historycznych,
    • model naiwny,
    • średnia ruchoma,
    • średnia ważona,
    • wygładzanie wykładnicze,
    • identyfikacja i potwierdzanie współczynników sezonowości,
    • nieciągłe zamówienia (losowe) tzw. szeregi rzadkie,
    • analiza regresji,
    • metoda Z-Chart (wykres Z),

Dzień 3/3

  1. Uzgadnianie prognoz:
    • horyzonty czasowe prognozowania,
    • grupy asortymentowe czyli tzw. rodziny produktów i usług – korzyści z użycia,
    • uzgadnianie prognoz bottom-up, top-down i mieszane,
    • stosowanie planistycznej listy materiałowej dla „nie prognozowania każdego wariantu pozycji sprzedawanej”.
  2. Dokładność prognozowania:
    • przedział ufności prognozy,
    • dokładność prognoz – kalkulacja błędu,
    • kalkulacja zapasów bezpieczeństwa,
    • podsumowanie sposobów redukcji błędów prognozy – omówienie w przykładach, konkretnych, praktycznych rozwiązań stosowanych w różnych branżach,
    • prawidłowa praca z planowaną dostępnością magazynową i tzw. dostępnością do obiecania (ATP) – redukcja poziomu konfliktów między działami.
  3. Ocena indywidualna w pracach dotyczących prognozowania i planowania:
    • przedział ufności prognozy,
    • zespołowa i indywidualna ocena jakości prognozowania,
    • metody redukcji błędu prognozy,
    • waterfall diagram,
    • kalkulacja zapasów bezpieczeństwa pod dane poziomy obsługi.
  4. Kooperacja przedsiębiorstw w prognozowaniu sprzedaży:
    • ograniczenia prognozowania indywidualnego,
    • korzyści wynikające z kooperacji w obszarze prognozowania,
    • strategia współdziałania w planowaniu, prognozowaniu i uzupełnianiu zapasów (CPFR) i zasady wdrażania CPFR,
    • VMI (Vendor Managed Inventory) w ramach koncepcji CPFR.
  5. Wsparcie informatyczne i sformułowanie dashboard dla wskaźnikowej weryfikacji osiąganych celów prognozowania i planowania:
    • tworzenie otwartych systemów agregacji danych z wielu źródeł,
    • elastyczne lub dedykowane systemy przetwarzania danych i raportowania np. Crystal Reports, Forecast Pro …
    • zaproponowanie wskaźników i formalna walidacja zasad ich kalkulacji,
    • horyzont czasowy.
  6. Zakończenie zajęć:
    • podsumowanie i źródła wiedzy, również rekomendowane formularze audytu,
    • wskazanie zasad prowadzenia follow-up dla dalszego rozwoju wiedzy,
    • dodatkowe materiały video,
    • sesja ocen.

Zorganizuj szkolenie - wyślij formularz