ACBP - program dyplomowy dla controllerów i finansistów – dowiedz się więcej!

Problem solving – narzędzia i techniki, warsztat 2 dni

Opis

Celem szkolenia jest praktyczne wprowadzenie uczestników w uwarunkowania i założenia procesu problem solving mając na uwadze narzędzia i techniki oferowane przez wiele różnych źródeł wiedzy biznesowej.

Warsztat systematycznego rozwiązywania problemów pokazuje temat problem solving przemieszczając się od technik Lean (Manufacturing Excellence), SPC, przez metody heurystyczne, Project Management i docierając do narzędzi TRIZ. Spotkanie zostało zaprojektowane tak, aby być interesujące dla osób wchodzących w temat problem solving, lub dla osób, które poszukują nowych inspiracji, chcą spojrzeć innymi metodami na klasyczny temat root-cause. W trakcie szkolenia występuje również odniesienia do tematów miękkich – celem rozwoju kreatywności i podtrzymania motywacji w uzyskiwaniu rozwiązań problemów. Również do tematów przyszłościowych, np. wyzwania Przemysłu 4.0 dla problem solving.

Dla uczynienia zajęć możliwie praktycznymi w odbiorze zawsze proponujemy, aby w jakimś stopniu zostały one oparte o wybrane case’y (problemy) z firmy Klienta. Niezależnie, materiały zawierają konkretne ćwiczenia i przykłady.

Uczestnicy

  • Osoby chcące opanować twórcze metody rozwiązywania problemów,
  • Innowatorzy, projektanci i konstruktorzy, pracownicy R&D,
  • Wszyscy zainteresowani praktycznym zrozumieniem synergii różnych metod problem solving.

Korzyści z udziału w szkoleniu:

  • Praktyczne przećwiczenie nabytych umiejętności z wykorzystaniem narzędzi Problem Solving w skupieniu się na technikach dotyczących RCA (root cause analysis),
  • Nauka konstruktywnego i systematycznego formułowania rozwiązania, skupionego na korekcie procesu, redukcja występowania sytuacji pt. „kto jest winny”,
  • Nabycie umiejętności organizacji procesu szukania rozwiązań i faktycznych przyczyn – poprawienie diagnozy problemu,
  • Możliwe poprawienie pracy zespołowej – kreatywności i motywacji w problem solving,
  • Rozwinięcie praktyki użycia metod heurystycznych,
  • Nauka konstruktywnego i systematycznego podejścia do analizy 8D wraz z użyciem różnych narzędzi wspierających,
  • Opanowanie metodyki postępowania z eskalacją problemu – zarządzanie zmianą,
  • Wprowadzenie i odświeżenie wiedzy o FMEA,
  • Zrozumienie wyzwań dla problem solving wynikających z Przemysłu 4.0,
  • Opanowanie zasad użycia TRIZ w problem solving.

Metody

  • Wszelkie opracowania/wizualizacje wykonywane w trakcie trwania szkolenia zostają zdigitalizowane i są dostępne do pobrania z sieci po zakończeniu zajęć,
  • Dodatkowe materiały używane do ćwiczeń/warsztatów przekazywane są systematycznie w trakcie zajęć,
  • Przedstawienie złożonych tematów krok po kroku dostosowując tempo zajęć do możliwości uczestników,
  • W około 90% przypadków stosowanie „nieksiążkowych” przykładów,
  • Warsztaty praktyczne – praca na wskazanych przypadkach przewodnich.

Dzień 1

  1. Wprowadzenie w temat szkolenia
  • Lean Manufacturing i Manufacturing Excellence, jako najważniejsze źródła wiedzy o problem solving,
  • Sprawny przegląd metod i technik KAIZEN/quick, PDCA, 8D, formularz A3, DMAIC … Czyli co i kiedy używać?
  • Elastyczność procesów i formalne ograniczenia w nich zawarte (procedury, akceptacje, software, podpisy, gates/milestones, odległości, złożoność komunikacji),
  • System „głosowania nad priorytetem” – przekładający koszty na obszary strat Lean i dalej na narzędzia/techniki Lean eliminujące przyczyny kosztów NVA – ćwiczenia.
  1. Organizacja pracy w problem solving
  • Budowanie zespołu – trzy „rzeczy” do weryfikacji, faktyczne osiągnięcie KAIZEN,
  • Bycie SMART w pracy zespołowej i ustalaniu celu (podział na podgrupy na szkoleniu i ćwiczenie dot. komunikacji SMART),
  • Rozwój kreatywności i motywacji zespołu,
  • Ustalanie priorytetów stosując myślenie przez ograniczenia (TOC/MBC) i Pareto,
  • Komunikacja w zespole,
  • Kaizen i :
    • Plan: co jest analizowane – produkt fizyczny/usługa?, wskaźniki ważne/krytyczne do usprawnienia w tzw. definicji wartości klienta, opis problemu,
    • Do: formułowanie planu działań od Quick Kaizen po rozwinięty harmonogram, celem eliminacji przyczyny/faktycznego problemu,
    • Check: weryfikacja skuteczności proponowanych rozwiązań, udowodnienie skuteczności rozwiązania problemu z użyciem wskaźników,
    • Act: zapewnienia trwałości rozwiązania, od metod technicznych przez szkolenia i audyty po kulturę organizacyjną.
  1. Analiza i rozwiązanie problemu przez metody root-cause

Przeszkody stawiane przed procesem rozwiązywania problemów, ciąg procesu rozwiązywania „PROBLEMU” w tym:

  • Definicja wartości klienta (VOC/VD) i pojęcie problemu (USL, LSL),
  • Eksploracja procesów i źródłowych przyczyn problemów przez 5Why’s,
  • Systematyczna analiza zdarzeń/przypadków z użyciem 5W+1H
  • CEDAC,
  • Ishikava i RCA,
  • RCA SPC (UCL, LCL) i np. rule of seven (związek z Lean, definicją wartości klienta),
  • 6 Sigma – żartobliwy, a praktyczny przykład „corelation does not designate causality”,
  • Dlaczego prowadzimy eksperyment jednej zmiennej, a nie wielu zmiennych jednocześnie – „katapulty raz jeszcze”.
  • Industry 4.0 i konkretne wyzwania dla 5S i TPM (rozszerzenie z preventive do predictive maintenance),
  • Spaghetti diagram i wskaźniki czasu, odległości, kosztu.
  1. Raport/formularz A3
  • A3, jako metoda komunikacji z zespołem projektowym,
  • Dlaczego właśnie powierzchnia A3?
  • Layout formularza A3 – co jest lepsze software czy kartka A3?
  • Przejrzystość i pozytywna prostota metody,
  • Uniwersalność użycia – zarządzanie projektami, delegowanie zadań, rozwiązanie problemów, szkolenia liderów, organizacja pracy zespołowej, raportowanie wyników dla management.
  1. Metody heurystyczne
  • Phillips 66,
  • Brainstorming 635,
  • Metoda delficka,
  • Metoda odrzuconych, niekompetencji, analogii, wizualizacji, prób i błędów, reguła kciuka itd. 

Dzień 2

  1. Metodyka rozwiązywania problemów 8D
  • Co to jest metoda 8D i kiedy należy ją stosować,
  • D0 – przygotowanie do procesu 8D,
  • D1 – powołanie zespołu 8D,
  • D2 – opis problemu,
  • D3 – wprowadzenie tymczasowych działań zaporowych,
  • D4 – zdefiniowanie i weryfikacja przyczyny głównej,
    • metoda 5 WHY,
    • metoda 5W+1H,
    • wykres przyczynowo – skutkowy Ishikawy/ CEDAC,
    • burza mózgów w oparciu o Metodę Philipsa 623,
    • diagram Pareto,
    • histogram,
    • Drzewo Usterek,
  • D5 – Wybór i weryfikacja stałych działań korygujących,
  • D6 – Wprowadzenie i zatwierdzenia stałych działań korygujących – PDCA,
  • D7 – Wprowadzenie i zatwierdzenia stałych działań korygujących – zapobieganie ponownym wystąpieniom problemom,
  • D8 – Podziękowania, celebracja i uznania dla zespołu 8D.
  1. Metody dotyczące problem solving i zawarte w Project Management
  • Zarządzanie zmianą – zasady eskalacji,
  • Zarządzanie ryzykiem – analiza ilościowa i jakościowa,
  • Pomysły dotyczące rozwiązywania problemów w pracy zespołowej – ujęte w Critical Chain Method,
  • Dwie twarze multitasking’u (perspektywa Lean i Project Management).
  1. FMEA – Failure Mode and Effects Analysis
  • Analiza przyczyn i skutków wad (w projektowaniu Design FMEA, w produkcji Process FMEA),
  • Zalety i wady metody,
  • Cykl życia APQP (Advanced Product Quality Planning),
  • FMEA procedura postępowania (diagram) i sekwencja kroków.
  1. Rozwiązywanie problemów technicznych z użyciem TRIZ
  • Przyczyny i historia powstania – Genrich Altshuller,
  • Czym jest Ideal Final Result (IFR) i analogie do Ideal State w Lean,
  • Wejście w proces innowacyjny poprzez zdefiniowanie finalnego idealnego rozwiązania, a nie pierwszego „niemożliwego” kroku,
  • Trzy główne podstawy TRIZ:
    • Uogólnienie i poszukiwanie analogii do istniejących już rozwiązań – „most TRIZ”,
    • Identyfikacja sprzeczności technicznej i przejście do fizycznej (4’y metody rozwiązywania sprzeczności),
    • 39 rodzajów sprzeczności i 40 metod ich rozwiązywania.
  • Studium przypadków i praca z macierzą 39 sprzeczności dla generowania kreatywnych rozwiązań problemów – praca również na przykładach z firmy Klienta – warsztat,
  • Analiza funkcyjna czyli „trimming”, zidentyfikowane interakcje, jako źródło potencjalnych rozwiązań,
  • Metoda dziewięciu okien/pudełek czyli dostrzeganie w „uncertainties” – możliwości, a nie tylko zagrożeń,
  • Metoda małych mądrych ludzików czyli Smart Little People (SLP),
  • Metoda Root Conflict Analysis (RCA+).
  1. Podsumowanie zajęć, literatura, lessons learned, sesja ocen, follow-up.