- Wprowadzenie do zasad zarządzania przepływem informacji:
- „logistyczny umysł”,
- spójne i rozbieżne cele wewnątrz i na zewnątrz firmy,
- prognoza sprzedaży, etapy pracy w ramach procesu obsługi klienta.
- Całościowy proces prognozowania w ramach SOP (planowanie operacji i sprzedaży):
- strategia obsługi klienta MTS, MTO, ATO , … a rola prognozowania,
- pozycje/grupy asortymentowe SKU (magazynowe, usługi) adresowane przez prognozy,
- cztery strategie łączenia prognoz z planami – silne i słabe strony,
- obiektywne przyczyny dla realizacji prognozowania – „świat” Pull i Push,
- techniki ilościowe i jakościowe.
- Analiza jakościowa w prognozowaniu:
- dlaczego analiza ilościowa sama w sobie nie jest wystarczająca,
- kiedy krytycznym jest stosowanie analizy jakościowej,
- analiza jakościowa – metody heurystyczne.
- Omówienie wybranych metod analizy ilościowej w prognozowaniu (przykłady)
- Beer Game (Gra Piwna) – symulacja pracy poszczególnych podmiotów łańcucha logistycznego dla uzyskania maksymalnego poziomu trafności prognozy i satysfakcja klienta przy jednocześnie najmniejszym błędnym poziomie zapasu. Użycie w prognozowaniu analizy ilościowej i jakościowej.
- Omówienie wyników warsztatu Beer Game:
- konsekwencje brak identyfikacji popytu niezależnego i zależnego,
- występowanie efektu Forestera, czyli tzw. efektu bicza w praktyce prognozowania,
- skutki dla przedsiębiorstwa, jak i dla całego łańcucha logistycznego,
- sposoby ograniczania efektu Forestera.
- Metody ilościowe – obliczenia:
- zasady pracy z modelami matematycznymi np. identyfikacja i obsługa błędu,
- określenie zakresu i analiza danych historycznych,
- model naiwny,
- średnia ruchoma,
- średnia ważona,
- wygładzanie wykładnicze,
- identyfikacja i potwierdzanie współczynników sezonowości,
- nieciągłe zamówienia (losowe) tzw. szeregi rzadkie,
- analiza regresji,
- metoda Z-Chart (wykres Z),
- Uzgadnianie prognoz:
- horyzonty czasowe prognozowania,
- grupy asortymentowe czyli tzw. rodziny produktów i usług – korzyści z użycia,
- uzgadnianie prognoz bottom-up, top-down i mieszane,
- stosowanie planistycznej listy materiałowej dla „nie prognozowania każdego wariantu pozycji sprzedawanej”.
- Dokładność prognozowania:
- przedział ufności prognozy,
- dokładność prognoz – kalkulacja błędu,
- kalkulacja zapasów bezpieczeństwa,
- podsumowanie sposobów redukcji błędów prognozy – omówienie w przykładach, konkretnych, praktycznych rozwiązań stosowanych w różnych branżach,
- prawidłowa praca z planowaną dostępnością magazynową i tzw. dostępnością do obiecania (ATP) – redukcja poziomu konfliktów między działami.
- Ocena indywidualna w pracach dotyczących prognozowania i planowania:
- przedział ufności prognozy,
- zespołowa i indywidualna ocena jakości prognozowania,
- metody redukcji błędu prognozy,
- waterfall diagram,
- kalkulacja zapasów bezpieczeństwa pod dane poziomy obsługi.
- Kooperacja przedsiębiorstw w prognozowaniu sprzedaży:
- ograniczenia prognozowania indywidualnego,
- korzyści wynikające z kooperacji w obszarze prognozowania,
- strategia współdziałania w planowaniu, prognozowaniu i uzupełnianiu zapasów (CPFR) i zasady wdrażania CPFR,
- VMI (Vendor Managed Inventory) w ramach koncepcji CPFR.
- Wsparcie informatyczne i sformułowanie dashboard dla wskaźnikowej weryfikacji osiąganych celów prognozowania i planowania:
- tworzenie otwartych systemów agregacji danych z wielu źródeł,
- elastyczne lub dedykowane systemy przetwarzania danych i raportowania np. Crystal Reports, Forecast Pro …
- zaproponowanie wskaźników i formalna walidacja zasad ich kalkulacji,
- horyzont czasowy.
- Zakończenie zajęć:
- podsumowanie i źródła wiedzy, również rekomendowane formularze audytu,
- wskazanie zasad prowadzenia follow-up dla dalszego rozwoju wiedzy,
- dodatkowe materiały video,
- sesja ocen.